Bezmyślne posunięcia skrajnymi pionami

, Andrzej Osiński

Typowe błędy debiutowe początkujących i zaawansowanych szachistów

Na naganne zasługuje także bezcelowe ruchy skrajnymi pionami, które to tak bardzo lubią wykonywać początkujący szachiści. Arcymistrz R. Spielman uczył:

„W debiucie musicie być ostrożni, także skąpi z ruchami pionami i realizujcie przede wszystkim trzy podstawowe cele: rozwój, rozwój i rozwój".

Zukertort Johannes (GER) - Anderssen Adolf 1:0, 1865.

1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Gb5 Sge7 4. c3 d6

5. d4 Gd7 6. O-O Sg6 7. Sg5 h6? Osłabienie „niebezpiecznej przekątnej". Najlepszą obroną było następujące posunięcie

7. ... Ge7, przygotowując krótką roszadę, atakując równocześnie skoczka.

8. Sf7! Poświęcenie, którego następstwem jest możliwość ataku na króla.

8. ... Kf7 9. Gc4 Ke7

Ruch: 9. ... Ke8!? przedłużyłby obronę czarnych 10. Hh5 Sce7

10. Hh5 He8?? Pozornie wzmacniający pozycję, ale:

Art_3_Nr_1

11. Hg5 hg 12. Gg5# [1:0]

Następna partia pokazuje, do jakich ciężkich następstw może doprowadzić nieostrożny ruch skrajnym pionem w debiucie.

Joksic Sinisa - Rakic Tomislav

1. e4 e6 2. d4 d5 3. Sd2 b6 4. Sgf3 de

Czarne uchylają się od walki o centrum po to, aby w pierwszej kolejności rozwiązać problemy rozwoju gońca c8. Taką kontynuację nie można nazwać aktywną, dlatego że pozostawia ona białym niewielką, ale trwałą, przewagę w przestrzeni.

5. Se4 Gb7 6. Gd3 Sf6 7. He2 Sbd7 8. O-O Ge7

Konieczne było 8. ... Se4 9. Ge4 Ge4 10. He4 Ge7 rozrzedzić centrum, co podwyższało szansę na wyrównanie.

9. Seg5 h6??

Decydujący błąd. Jednak i po prawidłowym 9. ... O‑O 10. Se5 h6 11. Sgf3 białe wygodnie rozmieszczały skoczki w centrum i otrzymywały lepszą grę.

Art_3_Nr_210. Se6!

Po tym wieża królewska czarnych na długo zostanie wyłączona z gry, a król wpadnie pod atak.

10. ... fe 11. Gg6 Kf8 12.c4! W przypadku 12. He6 Gd5 i czarne odparowały atak.

12. ... Gd6 13. He6 He7 14. Hh3 Przestrzeń życiowa czarnych jest ograniczona i białe dla zakończenia ataku potrzebują jeszcze wieże wprowadzić do gry.

14. ... He2

Nie przynosiło ulgi 14. ... Se4 15. We1 Sdf6 16. Hh4

15. We1 Hc4 16. Se5 Hd5

Jeśli 16. ... Hd4 17. Sd7 Sd7 18. He6 (18. Hd7 Gh2 19. Kh2 Hd7) 18. ... Se5 19. We5 z matem.

17. Gf4 Grozi 18.S:d7 S:d7 19.Ge4!

17. ... Wd8 18. Sf7 Gf4 19. Sd8 Sc5

20. dc Hd8 21. Wad1 Gd5 22. Wd5 Sd5

Jeśli 22. ... Hd5, to 23. Hc8

23. He6 [1:0]
Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4
Bezmyślne posunięcia skrajnymi pionami

Na naganne zasługuje także bezcelowe ruchy skrajnymi pionami, które to tak bardzo lubią wykonywać początkujący szachiści. Arcymistrz R. Spielman uczył:

„W debiucie musicie być ostrożni, także skąpi z ruchami pionami i realizujcie przede wszystkim trzy podstawowe cele: rozwój, rozwój i rozwój".
Zukertort Johannes (GER) - Anderssen Adolf 1:0, 1865.

1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Gb5 Sge7 4. c3 d6

5. d4 Gd7 6. O-O Sg6 7. Sg5 h6? Osłabienie „niebezpiecznej przekątnej". Najlepszą obroną było następujące posunięcie

7. ... Ge7, przygotowując krótką roszadę, atakując równocześnie skoczka.

8. Sf7! Poświęcenie, którego następstwem jest możliwość ataku na króla.

8. ... Kf7 9. Gc4 Ke7

Ruch: 9. ... Ke8!? przedłużyłby obronę czarnych 10. Hh5 Sce7

10. Hh5 He8?? Pozornie wzmacniający pozycję, ale:

11. Hg5 hg 12. Gg5# [1:0]

Następna partia pokazuje, do jakich ciężkich następstw może doprowadzić nieostrożny ruch skrajnym pionem w debiucie.
Joksic Sinisa - Rakic Tomislav

1. e4 e6 2. d4 d5 3. Sd2 b6 4. Sgf3 de

Czarne uchylają się od walki o centrum po to, aby w pierwszej kolejności rozwiązać problemy rozwoju gońca c8. Taką kontynuację nie można nazwać aktywną, dlatego że pozostawia ona białym niewielką, ale trwałą, przewagę w przestrzeni.

5. Se4 Gb7 6. Gd3 Sf6 7. He2 Sbd7 8. O-O Ge7

Konieczne było 8. ... Se4 9. Ge4 Ge4 10. He4 Ge7 rozrzedzić centrum, co podwyższało szansę na wyrównanie.

9. Seg5 h6??

Decydujący błąd. Jednak i po prawidłowym 9. ... O‑O 10. Se5 h6 11. Sgf3 białe wygodnie rozmieszczały skoczki w centrum i otrzymywały lepszą grę.

10. Se6!

Po tym wieża królewska czarnych na długo zostanie wyłączona z gry, a król wpadnie pod atak.

10. ... fe 11. Gg6 Kf8 12.c4! W przypadku 12. He6 Gd5 i czarne odparowały atak.

12. ... Gd6 13. He6 He7 14. Hh3 Przestrzeń życiowa czarnych jest ograniczona i białe dla zakończenia ataku potrzebują jeszcze wieże wprowadzić do gry.

14. ... He2

Nie przynosiło ulgi 14. ... Se4 15. We1 Sdf6 16. Hh4

15. We1 Hc4 16. Se5 Hd5

Jeśli 16. ... Hd4 17. Sd7 Sd7 18. He6 (18. Hd7 Gh2 19. Kh2 Hd7) 18. ... Se5 19. We5 z matem.

17. Gf4 Grozi 18.S:d7 S:d7 19.Ge4!

17. ... Wd8 18. Sf7 Gf4 19. Sd8 Sc5

20. dc Hd8 21. Wad1 Gd5 22. Wd5 Sd5

Jeśli 22. ... Hd5, to 23. Hc8

23. He6 [1:0]